Етикети

, , ,

Днес е Денят на християнското семейство. По този повод в детската градина на дъщеря ни вчера имаше празник. По мое време нямаше такива празници. Аз не знаех кой/какво е Бог. Но пък знаех кой е Георги Димитров и до ден днешен знам наизуст едно стихотворение за него (!). За Бог чувах единствено когато възрастната ми прабаба започнеше, приплаквайки, да му се моли да я прибере при него на небето.

Християнско семейство? Аз станах християнче на…25 години, по своя воля. Коледа (Рождество Христово) в моето детство не се празнуваше. Имах идея за този празник благодарение на баба ми, която на Бъдни вечер правеше трапеза със седем постни ястия и я оставяше неразтребена до сутринта, заедно със запалена свещ. Искаше да ни научи на тази ритуалност, на която я беше научила нейната баба…

Вчера на тържеството в детската градина се опасявах, че ще чуя наизустени думички и ще видя заучени жестове, изпразнени от съдържание, също както въртящите се все още в главата ми стихове за Георги Димитров. Оказах се приятно изненадана – децата разиграха сценка на празнична вечеря в християнско семейство, при която всички членове на семейството вземаха участие и се отнасяха с уважение както към храната, така и един към друг. Изпяха молитвена песен, текста на която ми беше разяснен от моето момиченце по-късно ето така: „Ние се молим на дядо Господ да ни освободи ума от зли и лоши мисли. Знаеш ли какво означава „зли и лоши мисли“? Например, да си представиш, че астероид се разбива в Земята и всички хора умират. Или пък, че някоя пиявица се е преоблякла като голяяямо чудовище!“ Аха, това било значи зли и лоши мисли, кимам аз:) Обясни ми, че госпожите са им разказали за майката на Исус Христос, Дева Мария и др. Може би, все пак, тези жени наистина се опитват да изпълнят празника на християнското семейство със смисъл в главичките на децата. А може би на мен така ми се иска да бъде…

Е, понякога има сблъсъци в умовете им относно създаването на света и аз получавам въпроси като „Мамо, Бог съществувал ли е преди динозаврите?“ Освен това, Дядо Коледа става все по-нахален и комерсиален и, от година на година, се опитва да опорочи все повече празника по случай Рождество Христово, като едва ли не заеме главната роля в цялата тази уж безкористна празничност. Но все пак аз съм оптимист, че някой ден Бог ще изпревари Дядо Коледа в топ класацията на децата и ще накара родителите да се опомнят…

Anyway.

На края на тържеството вчера всички деца получиха лакомства, а всички родители – свитък с „Десетте Божи заповеди“ за всяко семейство. Ето какво пише в него:

ИЗКУСТВОТО ДА ЖИВЕЕМ ЗАЕДНО

  • Уважавайте правото на всеки на лично мнение и убеждения.
  • Старайте се да гледате на нещата и от гледната точка на другите.
  • Оказвайте си взаимно уважение, разбиране, признание и подкрепа.
  • Защитавайте всеки член на семейството в негово отсъствие.
  • Уважавайте правото на всеки на личен живот.
  • Не бъдете критични към личните приятели на другите.
  • Разкривайте личните си чувства и проблеми.
  • Оказвайте си емоционална подкрепа.
  • Не критикувайте публично.
  • Демонстрирайте привързаност като съзнателно се докосвайте и прегръщайте.
  • Стремете се да правите другите щастливи, когато сте заедно.
  • Създайте хармонична домашна атмосфера.
  • Поемайте справедлив дял от общата работа.
  • Разговаряйте по въпросите за секса и смъртта.
  • Разговаряйте по въпросите на религията и политиката.
  • Информирайте се взаимно за личните си планове и успехи.
  • Пазете поверените ви тайни.
  • Връщайте заемите, услугите и комплиментите.

Чувствайте се свободни да препишете и размножите тези препоръки и…опитвайте да ги следвате, независимо дали вашият бог е Исус Христос, Буда, Аллах, Бойко Борисов или Биг Брадър. Нали знаете – Той вижда всичко…

И тъй като напоследък все повече лицемерни и алчни люде, предрешени като духовни водачи или посредници с Бога, се възползват от уязвимостта на хората и се опитват да проповядват фалшивите си лозунги, позволете ми да цитирам Елиф Шафак („Любов“):

„Между теб и Бога не бива да стои нищо. Нито имами, нито попове, нито равини или други пазители на нравствеността или религиозното водачество.(…) Научи Истината, приятелю, но внимавай да не превърнеш истините си във фетиш.(…)

Единственият начин да се доближиш до Истината е да разшириш сърцето си, така че то да обхване всичко човешко и в него пак да остане място за Любовта.“

John Lenon Imagine
картина: http://www.kalacheva.com/