Етикети

, , , , , , , , ,

типология на личносттаПознавате ли себе си? Интересно ли ви е къде е скрит вашият потенциал? Как да го откриете и използвате по най-добрия начин? С какво е добре да се занимавате, за да го реализирате в най-голяма степен и да се чувствате удовлетворени? Кои са слабите ви места? Искате ли да знаете кои ваши качества и наклонности ви пречат и кои ви помагат?

Ако отговорът е „Да“, препоръчвам ви книгата „Типология на личността: Седемте роли“ (Елизабет Пътик).

В предговора на книгата, Хосе Стивънс, клиничен социален работник, психолог и консултант, споделя, че, когато открият към кой тип личност принадлежат и се запознаят с всички други типове, хората са в състояние да се справят по-добре с различни ситуации на работното място, да прилагат талантите и естествените си наклонности. И още: „Когато хората престанат да се сравняват, а се съсредоточат върху това, което правят най-добре, те намират истинско щастие и удовлетворение.“

Авторката на книгата е разработила система за себепознание, в която разглежда  седем типа роли:

ЦАР, когото всички приемат като безспорен лидер;

МАЙСТОР, който вижда света като бяло платно, върху което може свободно да твори;

СВЕЩЕНИК, чиято мисия е да направи света по-добро място;

ВОИН, който открива предизвикателства навсякъде и никога не се отказва;

УЧЕН, чието любопитство може да го отведе до края на света в търсене на нови знания;

СЛУЖИТЕЛ, чието щастие е да помага на другите;

МЪДРЕЦ, който иска да се забавлява и да забавлява публиката;

За да определите вашата роля, е приложен ВЪПРОСНИК, в който трябва да отбележете всички твърдения, с които сте съгласни (отнасят се за вас). В него има 7 групи въпроси (за 7-те роли), всяка от които съдържа 15 въпроса.

Тъй като въпроникът е доста дълъг, ви предлагам извадка от него, която би била достатъчна, за да се ориентирате коя е вашата роля:

Група 1 (МЪДРЕЦ): „Понякога се чувствам като изпълнител в пиесата на собствения си живот и се чудя кой е истинският ми Аз“

– Обичам да разказвам истории пред публика, която ме слуша;

– За мен социалният живот е приоритет и имам широк кръг от приятели;

– Обичам да нося интересни дрехи и ярки цветове, за да изпъквам сред тълпата;

– Стремя се към мъдростта и я ценя като най-висше постижение;

Група 2 (СЛУЖИТЕЛ): „Обичам да помагам на хората по всеки възможен начин, който ще улесни живота им.“

– Нямам нищо против да оправям кашите на другите, стига да ми бъдат благодарни;

Предпочитам да работя зад кулисите, отколкото да изпъквам на преден план;

Ако някой изпусне монета на земята, веднага се навеждам и му я подавам;

– Обикновено поставям нуждите на другите пред своите собствени;

Група 3 (УЧЕН):  „Обичам уединения интелектуален труд и предпочитам да работя сам“

– Предпочитам да се слея с тълпата и да наблюдавам хората, отколкото да бъда център на внимание“

Обичам да анализирам и да развивам сложни идеи;

Изпитвам ненаситно любопитство към живота и обичам да изследвам всички възможности, които той ми предлага;

Обикновено съумявам да видя и двете гледни точки в един спор, затова ми е трудно да вземам страна;

Домът ми е пълен с книги, включително голяма купчина до леглото ми;

Група 4 (ЦАР): „Аз съм перфекционист с много високи критерии“

В нашето семейство аз съм водещата фигура и аз вземам важните решения;

Когато нещата не стават по моему или друготе не си вършат добре работата, има опасност да избухна;

В повечето случаи не обичам безмислените приказки и предпочитам да говоря по същество;

– Често съм имал сериозни затруднения в интимните връзки и близките отношения;

Група 5 (МАЙСТОР): „Обичам да бъда спонтанен и мразя рутината да ме пристиска“

Обичам творческата работа и хората ме смятат за креативна личност;

Започвам много вълнуващи проекти, но голяма част от тях така и не биват довършени;

Обичам хората да се възхищават на стила и творенията ми и се разочаровам, когато това не стане;

– Характерът ми е променлив, според хората и ситуациите;

Група 6 (СВЕЩЕНИК): „Мисията ми е да превърна света в по-добро място“

Изпитвам огромна радост да помагам на хората да се развиват и да осъществяват своя потенциал;

– Хората често споделят проблемите си с мен и ме приемат като консултант или изповедник;

– Често ме изпълва чувство за състрадание към онеправданите и ми се иска да се погрижа за всички;

– Аз съм свободен дух и не реагирам добре, когато някой се опитва да ме контролира;

Група 7 (ВОИН): „Трудолюбив съм и упорствам, докато работата не се свърши“

Не се страхувам от конфронтации и притежавам добър инстинкт кога да се боря и кога да се оттегля;

– Аз съм открит и прям човек, такъв съм, какъвто ме виждате;

– Понякога ми казват, че гледам на света в черно-бяло;

Лоялността е една от най-големите ценности за мен и очаквам и другите да са лоялни;

ТЪЛКУВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ:

Би трябвало да сте събрали много точки в две от групите, които са съответно вашата основна и вторична роля. Ако ви е трудно да се определите и резултатите са неясни, ще разпознаете в себе си в онази роля, в която най-силно се отъждествявате, след като прочетете подробните описания на седемте роли.

Приятно четене!

